Pulpitis
Eine Entzündung der Pulpa wird als Pulpitis (Mehrzahl: Pulpitiden) bezeichnet.
Ursachen
Als Ursache kommen einerseits Infektionen in Frage, meist durch Bakterien, etwa im Rahmen von Kronen- Zahnhals- oder Wurzelkaries, Parodontitis oder einer Eröffnung der Pulpa bei Unfällen. Andererseits kommen "sterile" Pulpitisformen ohne Bakterienbeteiligung vor. Sie werden durch starke mechanische (Quetschung, Riss), chemische oder thermische Reize (Überhitzung) hervorgerufen.
Ausdehnung/Lokalisation
Die Entzündung kann auf einen Teil der Pulpa begrenzt sein (partielle P., etwa im koronalen Bereich), oder die gesamte Pulpa betreffen (totale P., oft mit Parodontitis apicalis). Neben geschlossenen Formen bei intaktem Pulpenkavum (P. clausa) gibt es auch offene Ausprägungen (P. aperta, Pulpapolyp).
Symptome
Akut oder chronisch können Überempfindlichkeit gegen Temperatur-, Säure-, Berührungs-, Druck- (Aufbiss) und Vibrationsreize (Perkussion/Beklopfen) auftreten, aber auch Ruheschmerz ohne Anlass und sporadische oder ständige völlige Schmerzfreiheit sind möglich. Nach Zerstörung des Nervenfortsatzes im Pulpenkavum ist das Ergebnis der Vitalitätsprüfung meist negativ, in manchen Fällen (feuchte Gangrän) auch falsch positiv.
Schweregrad/Verlauf/Therapie
Reversible Formen lassen sich (durch Beseitigung der auslösenden Ursache) ausheilen, irreversible führen zum nekrotischen Zerfall des Pulpagewebes (Gangrän). In diesen Fällen ist eine Wurzelkanalbehandlung (endodontische Therapie) angezeigt.
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lip-sucking | Lippensaugen |
Wax build-up technique Wax build-up technique The various anatomical structures (such as cusp tips and slopes as well as marginal ridges) are usually built up one after another by adding small portions of wax (often using differently coloured waxes for didactic purposes). The firm, special waxes first have to be melted at room temperature. This can be carried out by warming small portions on differently shaped working tips of hand instruments in an open flame (such as a gas burner) or using electrically heated instruments which provide for more accurate temperature control and avoid contamination (e.g. electric wax-knife, induction heaters, wax dipping units). The wax is applied drop-by-drop to ensure that the warmer molten wax added last fuses seamlessly with the firm, cooler material. After hardening, the wax pattern can be reduced by sculpting, milling guidance surfaces or drilling to add retainers. Modern procedures include flexible, occlusal preforms for adding contours to soft wax. In addition, wax preforms, such as for occlusal surfaces or bridge pontics, are available in various shapes and sizes. Recently, irreversible, light-curing materials have been introduced for use instead of reversible thermoplastic waxes. Wax preforms To ensure that the wax pattern can be released without being damaged, model surfaces, opposing dentition and preparations must be hardened/sealed with special lacquer (applied by spraying, brushing or dipping). These waxes are mostly relatively rigid/elastic after cooling. Attaching wax sprues to a removable framework supported on double crowns using a hand instrument When employing the lost wax technique, prefabricated wax sprues, bars and reservoirs are attached to the patterns. Once the pattern has been released and its sprues waxed onto the crucible former, it is invested in a casting ring with refractory investment material. The wax can then be burnt out residue-free and casting completed. Unlike standard wax build-up techniques, a diagnostic wax-up is not intended for fabricating an indirect restoration, but rather for simulating the appearance and/or external contouring for producing orientation templates. |